قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۳۹ ب.ظ

۳

تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم - 2

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۳۹ ب.ظ

آیا بسم اللَّه جزء سوره است ؟!

به اعتقاد اهل‏بیت رسول اللّه‏ علیهم السلام که صد سال سابقه بر سایر رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسیده و در قرآن نیز عصمت و پاکى آنها به صراحت بیان شده است ، آیه «بسم‏ اللَّه الرّحمن الرّحیم» آیه‏ اى مستقل و جزء قرآن است . فخر رازى در تفسیر خویش شانزده دلیل آورده که «بسم‏ اللَّه» جزء سوره است . (4)

 

در میان دانشمندان و علماء شیعه اختلافى در این مساله نیست، که بِسْمِ اللَّهِ جزء سوره حمد و همه سوره هاى قرآن است ، اصولا ثبت" بِسْمِ اللَّهِ " در متن قرآن مجید در آغاز همه سوره ها ، خود گواه زنده این امر است ، زیرا مى دانیم در متن قرآن چیزى اضافه نوشته نشده است ، و ذکر" بِسْمِ اللَّهِ " در آغاز سوره ها از زمان پیامبر (ص) تا کنون معمول بوده است .

از مجموع مستندات چنین استفاده مى شود که حتى اکثریت قاطع اهل تسنن نیز بِسْمِ اللَّهِ را جزء سوره مىدانند .

گذشته از همه اینها سیره مسلمین همواره بر این بوده که هنگام تلاوت قرآن بِسْمِ اللَّهِ را در آغاز هر سوره اى مى خواندند ، و متواترا نیز ثابت شده که پیامبر (ص) آن را نیز تلاوت مىفرمود ، چگونه ممکن است چیزى جزء قرآن نباشد و پیامبر و مسلمانان همواره آن را ضمن قرآن بخوانند و بر آن مداومت کنند ؟ (2)

 

و اما اینکه این نام شریف بر سر هر سوره تکرار شده، نخست باید دانست که خداى سبحان کلمه (سوره) را در کلام مجیدش چند جا آورده، از آن جمله فرموده: (فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ) و فرموده : (فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ) و فرموده : (إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ) و فرموده : (سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها) . از این آیات مى فهمیم که هر یک از این سوره ها طائفه اى از کلام خدا است ، که براى خود و جداگانه ، وحدتى دارند ، نوعى از وحدت که نه در میان ابعاض یک سوره هست و نه میان سوره اى و سورهاى دیگر .

و نیز از اینجا مى فهمیم که اغراض و مقاصدى که از هر سوره بدست مى آید مختلف است ، و هر سوره اى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ایفاء مى کند ، غرضى را که تا سوره تمام نشود آن غرض نیز تمام نمى شود و بنا بر این جمله (بسم اللَّه) در هر یک از سورهها راجع به آن غرض واحدى است که در خصوص آن سوره تعقیب شده است . (3)

 

و اما اسم ؟ این کلمه در لغت بمعناى لفظى است که بر مسمى دلالت کند، و این کلمه از ماده (سمه) اشتقاق یافته و سمه به معناى داغ و علامتى است که بر گوسفندان مى زدند تا مشخص شود کدامیک از کدام شخص است و ممکن هم هست اشتقاقش از (سمو) به معناى بلندى باشد ، مبدأ اشتقاقش هر چه باشد کارى نداریم ، فعلا آنچه لغت و عرف از لفظ (اسم) مىفهمد ، لفظ دلالت کننده است و معلوم است که لازمه این معنا این است که غیر مدلول و مسمى باشد . (3)

 

به هر حال بعد از کلمه" اسم"، به کلمه" اللَّه " برخورد مىکنیم که جامعترین نامهاى خدا است ، زیرا بررسى نامهاى خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامى آمده نشان مى دهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس مى سازد ، تنها نامى که اشاره به تمام صفات و کمالات الهى، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان" اللَّه " مى باشد .

به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى کلمه" اللَّه " گفته مى شود .

آرى تنها" اللَّه " است که جامعترین نام خدا مى باشد ، لذا ملاحظه مى کنیم در یک آیه بسیارى از این اسماء ، وصف" اللَّه " قرار مى گیرند :

هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ . (2)

 

همچنین لفظ جلاله (اللَّه)، اصل آن (ال اله) بوده، که همزه دومى در اثر کثرت استعمال حذف شده، و بصورت اللَّه در آمده است، و کلمه (اله) از ماده (إله) باشد، که به معناى پرستش است، وقتى مىگویند (اله الرجل و یاله)، معنایش این است که فلانى عبادت و پرستش کرد، ممکن هم هست از ماده (و ل ه) باشد، که بمعناى تحیر و سرگردانى است ، و کلمه نامبرده بر وزن (فعال) به کسره فاء، و بمعناى مفعول (مالوه) است ، هم چنان که کتاب بمعناى مکتوب (نوشته شده) مى باشد ، و اگر خداى را اله گفته اند ، چون مالوه و معبود است ، و یا بخاطر آن است که عقول بشر در شناسایى او حیران و سرگردان است . (3)

ادامه دارد ...

منابع :

1 - الجدول فی اعراب القرآن

2 - تفسیر نمونه

ترجمه تفسیر المیزان

4 - تفسیر نور

نظرات  (۳)

ممنون بابت متن جلبتون
خیلی خوب بود:)
سلام به برار شیرم
خسته نباشی بابت این متن زیبات و تحقیقاتت
منم با نظر محد موافقم بدیم خودش ترجمه کنه خوبه دیگه ؟ نه؟
در ضمن بسم الله که اینقدر طولو تفسیر داره خود سوره دیگه الله اکبر!(تلمیح به ضرب المثل درخت گردکان به این بلندی درخت خربزه الله اکبر)


پاسخ:
سلام آقا سپهر
منم موافقم بدیم خودش ترجمه کنه :دی
تفسیر بسم الله خیلی قشنگه و مطلب زیاده ولی اینجا یه خلاصه خیلی کوچیک رو انتخاب کردم . 
۲۳ فروردين ۹۲ ، ۱۱:۴۸ محمدرضا سربندی فراهانی
ممنون
به نظرم اگر بتونی این مطالب رو به انگلیسی هم بذاری باعث گسترش بیشتر مطلب میشه...
پاسخ:
خواهش میکنم
خودم که فعلا نمیتونم ولی ایده خیلی خوبیه .
این متن ها انگلیسیش هم معمولا هست ولی مطالب مهمتری هستن که اگه کسی ترجمه کنه و بذاره خیلی مفیدتره !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی