قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۴۲ ق.ظ

۲

علی مع الحق و الحق مع علی

چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۴۲ ق.ظ

در خطبه رمضانیه پیامبر ، امیرالمومنین علی علیه السلام سوال کردن یا رسول الله ، با فضیلت ترین عمل در ماه رمضان چیست ؟ پیامبر فرمودند : با فضیلت ترین عمل ، ورع است ، مرتبه بالای تقواست نسبت به محرمات الهی . بعد از پاسخ این سوال ، چشمان پیامبر گریان شد . امیرالمومنین علی علیه السلام پرسیدند یا رسول الله چرا گریه میکنید ؟ پیغمبر به آن واقعه ای که در ماه رمضان برای امیرالمومنین علی علیه السلام رخ می دهد ، اشاره کردند و فرمودند : علی جان می بینم که تو حال نماز خواندن هستی و شقاوتمندترین انسانها ضربه ای بر سر تو میزند که محاسنت از خون سرت رنگین می شودامیرالمومنین علی علیه السلام فرمود : یا رسول الله ، وضع دین من سالم می ماند ؟ پیغمبر فرمودند : دینت سالم می ماند . 

سپس پیامبر فضیلت های امیرالمومنین علی علیه السلام را بیان نمودند و فرمودند : کسیکه تو را بکشد ، من را کشته است ، کسی که دشمن تو باشد ، دشمن من است ، کسیکه تو را دشنام بدهد ، مرا دشنام داده است . ای علی ، تو مانند نفس من پیغمبر هستی . روح تو از روح من پیغمبر است ، طینت و سرشت تو از طینت و سرشت من است . 


یکی از سوالاتی که امروز دشمنان شیعه در انواع و اقسام رسانه های مختلف مطرح می کنند این است که می گویند مگر علی بن ابیطالب حق نیست ؟ ما شیعه ها میگویم چرا حق است . میگویند اگر علی بن ابیطالب حق است ، پس چرا خداوند در قرآن نام ایشان را نیاورده است ؟ برای اینکه تزلزل در افکار شیعیان بیندازند این گونه پرسش ها را مطرح می کنند و گرنه سوال ، سوال شیطنت آمیزی است ولی دو جواب محکم وجود دارد ، یک جواب نقضی و یک جواب حلی . 

جواب نقضی این است که ما میگوییم علی بن ابیطالب حق است ، شما میگویید چه کسی حق است ؟

 شما میگویید حق ، ابوبکر ، عمر و عثمان هستند ؟ چرا نام آنها در قرآن نیامده است ؟ این جواب نقضی و جواب دم دستی می باشد ولی جواب عمیق و حلی که اصل مسئله را حل می کند این است که در قرآن امیرالمومنین علی علیه السلام مستقیم نیامده است ولی 70 آیه در قرآن کریم وجود دارد که خیلی از این آیات را خود اهل سنت گفته اند درباره امیرالمومنین علی علیه السلام است . یکی از این آیات را درباره آن سه نفر نداریم .

اگر ما آن 70 آیه را 69 موردش را کنار بگذاریم ، یک آیه هست که خود اهل سنت هم میگویند در قداست و شرافت امیرالمومنین علی علیه السلام است . همان یک آیه برای اثبات حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام کفایت می کند و آن آیه ایست که مانند این جمله پیغمبر به امیرالمومنین علی علیه السلام که در خطبه رمضانیه فرمودند ، یا علی ، تو مانند نفس من پیغمبر هستی . خدا با این الفاظ امیرالمومنین علی علیه السلام را در جایگاه نفس پیغمبر معرفی می کند . 

در آیه مباهله داریم : فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم و ... . ای پیغمبر به بزرگ مسیحیان منطقه نجران بگو شما در روز مباهله فرزندانتان را بیاورید ، من پیغمبر هم فرزندانم را میاورم ، شما بهترین زنان اطراف خود را بیاورید من هم بهترین زنان اطراف خود را میاورم ، شما کسی را بیاورید که در جایگاه نفس خودتان هست ، من پیغمبر هم کسی را میاورم که در جایگاه نفس من پیغمبر است . 

روز مباهله پیامبر با امام حسن و امام حسین علیهما السلام که در جایگاه فرزندان پیامبر هستند ، آمدند . حضرت زهرا سلام الله علیها در جایگاه بهترین زنان و شخص دیگری همراه پیامبر نبود مگر امیرالمومنین علی علیه السلام که مصداق نفس پیغمبر است . اگر یک زمانی پیغمبر نباشد ، چه کسی جای پیغمبر را میگیرد ؟ کسیکه قرآن میگوید در جایگاه نفس پیغمبر است . 

همین یک آیه برای حقانیت و اثبات امیرالمومنین علی علیه السلام کفایت می کند . یکی دیگر از آیاتی که خود اهل سنت میگویند شان نزولش مربوط به امیرالمومنین علی علیه السلام است ، آیه 55 سوره مائده است . إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَ . آن کسی که از جانب خدا و رسول بر شما ولایت دارد ، کسی است که ایمان آورده . چه کسی اولین نفری بود که بر پیامبر ایمان آورد ؟ غیر از علی بن ابیطالب بود ؟ عثمان 15 سال پس از بعثت مسلمان شد و ایمان آورد . حالا عثمان جلوتر از علی بن ابیطالب است ؟ فضیلتش بیشتر است ؟ قرآن میگوید کسی بر شما ولایت دارد که ایمایش بیشتر از بقیه است . کسی که به پیغمبر ایمان آورده است ، زکات می هد در حالیکه در رکوع است . خود اهل سنت می گویند این آیه مربوط به انگشتر دادن امیرالمومنین علی علیه السلام در رکوع نماز به فقیر است . شان نزول این است که خود اهل سنت گفته اند . این فضیلت برای امیرالمومنین علی علیه السلام در قرآن نیست ؟

آیه بعدی میفرماید : إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا . از پیامبر پرسیدند اهل البیت در این آیه چه کسانی هستند ؟ فرمود : هم علی بن ابیطالب و فاطمه و اولادهم . 

آیات دیگری هم هست که خود اهل سنت شان نزولش را امیرالمومنین علی علیه السلام می دانند ولی یک آیه از قرآن برگشتش به آن سه نفر نیست . آیه  وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ، آیه وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ ، هر دو در شان امیرالمومنین علی علیه السلام است . پیغمبر نشسته بودند که این آیه نازل شد که از صبر و نماز کمک بجویید ، هر آینه نماز سنگین است مگر برای اهل خشوع . امیرالمومنین علی علیه السلام از درب حجره پیغمبر وارد شدند . پیغمبر اشاره کردند به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : ای علی من صبر هستم و تو صلوه تو هستی . نماز ، ولایت توست ای علی که سنگین است بر مردم مگر آنهایی که اهل خشوع هستند و آنها شیعیان تو هستند که ولایت تو بر آنها سنگین نیست . 

  آیه بعدی آیه اول سوره معارج است . سأل سائل بعذاب واقع . درخواست درخواست کننده ای از عذاب آنی . شان نزول این است که پیامبر از حجه الوداع برگشته بودند و اولین مرتبه ای بود که پیامبر به مسجد می آمدند . یک عرب آمد جلو پیغمبر و ایستاد ، پیغمبر را با اسم کوچک و صدای بلند مورد خطاب قرار داد ، گفت : گفتید بت نپرسید ، نپرستیدیم ، گفتید دخترانتان را زنده به گور نکنید ، نکردیم ، گفتید نماز بخوانید ، خواندیم ، گفتید حج بجا بیاورید ، آوردیم ، شنیدم از حج که برمیگشتید صدهزار زائر را سه روز در آفتاب نگه داشته ای برای اینکه علی بن ابیطالب ، پسر عمویت را جانشین خودت معرفی کنی . آیا این صحیح است ؟ پیامبر فرمودند آری صحیح است . گفت : از جانب خدا بوده یا از جانب خودت ؟ پیامبر فرمودند از جانب خدا بوده است . در ذیل این آیه در تفسیر آمده که این عرب پشتش را به پیامبر کرد و در حالیکه به سمت بیرون مسجد میرفت با صدای بلند گفت : خدایا اگر این پیغمبر توست و راست میگوید ، هر آینه عذابی را نازل کن که مرا دریابد . آمده است که پایش را از مسجد پیغمبر که بیرون گذاشت ، سنگی از آسمان از سرش وارد شد و از ماتحتش خارج شد و همانجا جلوی درب مسجد جان داد و این آیه نازل شد .  در قرآن آمده است که اگر عذابی برای کافران بخواهد بیاید ، دیگر کسی نمی تواند جلویش را بگیرد . این شخص چه چیزی را منکر شده بود ؟ ولایت علی بن ابیطالب برایش سنگین بود . قرآن کسانیکه ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام را نپذیرفتن تعبیر به کافر می کند . ( لیس له دافع

آیه بعدی آیه ابلاغ رسایت است و .... . یک آیه هم در فضیلت آن سه نفر نداریم . در مورد یار غار پیامبر هم که گفته اند ابوبکر است ، هیچ یک از اهل سنت هم این را نگفته اند که این ابوبکر همان ابوبکر ابی غرافه است . خود ابوبکر هم هیچ وقت نگفته است که من یار غار پیامبر بوده ام . در تاریخ اهل سنت جایی هست که میگوید این ابوبکر ، ابوبکر دیگری بوده است و فقط تشابه اسمی است . 

ولو این که فرض کنیم که این ابوبکر ، همان ابوبکر باشد ، پیامبر چرا او را با خود برد ؟ هنگام خروج پیامبر از مکه ، ایشان برای رد گم کردن از مسیر غیرمعمول از مکه به سمت مدینه می رفتند که در خروجی شهر با ابوبکر مواجه شدند . او را با خود به کوه بردند تا مسیر پیامبر را به کفار لو ندهد و گرنه او فضیلتی نداشت ، صرفا برای جلوگیری از دادن اطلاعات به کفار بود ، تازه اگر اثبات کنیم این ابوبکر همان ابوبکر است . 

در مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام همین بس که 5 سال است که حاکم همه مسلمانهاست ولی در چنین شبی که از دنیا می رود ، امام حسن علیه السلام میفرمایند : پدرم را باید شبانه غسل بدهیم و دفن کنیم و گرنه خوارج اگر جای قبر پدرم را بدانند ، هر آینه جسم پدرم را از خاک بیرون می آورند و مورد جسارت قرار می دهند . همچنان که بعد از 1400 سال یار امیرالمومنین علی علیه السلام را از خاک بیرون می آورند . این جماعت ادامه همان خوارج هستند . 


امیرالمومنین علی علیه السلام را مانند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شبانه غسل داند و در اطراف کوفه در بیابان ها دفن کردند . تا صد سال جایگاه قبر امیرالمومنین علی علیه السلام مخفی بود تا اینکه روزی امام صادق علیه السلام در اطراف کوفه رو به سمتی ایستادند و به امیرالمومنین علی علیه السلام سلام دادند . دلیل را پرسیدند و امام اشاره کردند که اینجا مزار امیرالمومنین علی علیه السلام است . شیعیان قبر امیرالمومنین علی علیه السلام را در زمان امام صادق علیه السلام شناختند و اطرافش مستقر شدند و شهر نجف ایجاد شد . این است مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام ... . 


سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید محسن علم الهدی - بیست و یکم ماه رمضان 1392 - موسسه جامعه جعفری 

التماس دعا

نظرات  (۲)

سلام 
خیلی خوب بود و لذت بردم 
خیلی از جاها بعد از کارهای خاصی که افراد خاصی انجام میدادن بلافاصله بعدش آیه نازل میشد چه ازجنه اثبایت حقانیت کسی و چه از جنبه سلب حق از کسی دلایلی هم که ماارایه میکنیم عینا از صحاح سبته برادران سنی هست ولی کسی که نخواد قبول کنه قبول نمیکنه خداوند در قران گفته ماقران را نازل کردیم و خود ماهم از آن در برابر تحریف حفاظت میکنیم یکی از دلایلی که خداوند در قرآن به صورت مستقیم اسمی از اهل بیت نیاورده برای جلوگیری از تحریف قرآنه (البته توپرانتز بگم تمامی آیاتی که در حق علی ع و اولادش در قرآن نازل شده در هنگام نزول کاملا مسقیم به شخص اشاره میکرده مثلا همون قضیه انفاق در رکوع توسظ حضرت علی ولی اینان چون بر ضر خودشون ودنیاشون بوده و هم بر اسب جهالت مردم سوار بودن روی این فضایل سرپوش گذاشتن )
متشکر از متنت
یاعلی
پاسخ:
سلام
متشکر بابت توضیحات
علی یارت
سلام

دلیل اول (دلیل نقضی) پایه ی استدلالی قوی ای نداره!
چون اصلا اون ها (اهل سنت) معتقد به این نیستن و دنبال این نیستن که خلیفه رو خدا باید انتخاب بکنه و حق بودن و این مسائل. اون ها معتقد به اجماع و انتخاب و مصلحت سنجی خودشون هستن.
اجتهاد در برابر نص رو هم جایز می دونن.
پس گفتن اینکه مگه اسم عمر و ابوبکر و ... توی قرآن اومده؟ چیزی رو اثبات نمی کنه!

در ضمن، شروع دلیل دوم هم باز با تکیه به این فرضیه شروع شده که:
70 آیه در مورد حضرت علی (ع) توی قرآن داریم، در مورد اون سه نفر نداریم
و باز تا حدودی همون اشکال دلیل اول وجود داره

سوای از این نکات،
فکر می کنم دینداری و اطاعت خدا و رسول، نباید اونقدر دم دستی و ساده باشه! باید یه مقدار سخت باشه. کشف حق بودن امام علی (ع) و سر سپردن به اون هم باید یه مقدار سخت باشه. نباید کوچه بازاری بشه!
ماها قدر اونچه که به سختی به دست میاریم رو شاید بیشتر بدونیم.

راستی، مگه برخورد ما نسبت به اون حرفایی که در قرآن صراحتا اومده (در موضوعات مختلف)، برخورد مناسبی بوده؟ چقدر سر سپرده ی سایر احکام صریح بودیم؟

شاید! خدا با نیاوردن اسم حضرت توی قرآن،
اولا به خیلی هامون رحم کرده! چون که مخالفت با این حکم به سادگی مخالفت با بقیه احکام نیست
و ثانیا به یه سری هم لطف کرده؛ لطف کشف حقیقت و زحمت کشف و فرصتی برای متمایز شدن و اوج گرفتن!


پاسخ:
سلام
برداشت من این بود که این صحبت ها در جواب اون شبهه بود نه اثبات حقانیت حضرت علی . اثبات حقانیت حضرت علی مطمئنا محکم تر و قوی تر از این حرفاست . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی