قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ق.ظ

۱

نورانیت ، مقدمه نشستن قرآن بر دل

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ق.ظ

یا ایها الذین ءامنو کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون

ای کسانیکه ایمان آورده اید ، روزه بر شما واجب شد ، همانگونه که بر امت های قبل از شما واجب شد ، شاید متقی شوید .


هدف روزه در لعلکم تتقون است . اول آیه با یا ایها الذین ءامنوا شروع می شود . بعضی جاهای قرآن خطاب یا ایها الناس است ، یعنی خدا همه مردم را خطاب می کند ولی اینجا فقط مومنین خطاب شده اند . 

امام صادق علیه السلام میفرمایند : لذت ندای یا ایها الذین ءامنوا ، خستگی ، گرسنگی و سختی روزه را از تن آدم بیرون می کند .


روزه فقط در زمان پیامبر اکرم نبوده است بلکه امت های پیامبران گذشته هم روزه داشتند . حضرت موسی علیه السلام در دوره اش روزه ، 40 روز بوده است ، در زمان حضرت عیسی علیه السلام نیز روزه 40 روز بوده است ، نوشته اند بعضی اوقات شبانه روزی بوده است . در آغاز وجوب در اسلام هم همین طور بوده است ( افطار به افطار ) و بعدا تعدیل شده است .

خارج از بحث تفسیری می خواهیم بدانیم فلسفه روزه چیست ؟ چرا باید روزه بگیریم ؟

در این زمینه احادیث گوناگونی است . روزی یک فرد یهودی آمد خدمت پیامبر و گفت : یا رسول الله ، امت های گذشته روزه شان بیشتر از روزه امت شما بوده است ، چرا امت شما باید 30 روز ، روزه بگیرد ؟ پیامبر فرمودند : وقتی حضرت آدم از آن شجره ممنوعه خورد تا 30 روز اثرات آن شجره ممنوعه در بدنش بود تا خارج شد . به خاطر آن کار حضرت آدم خدا 30 روز روزه را بر امت من واجب کرده است .


در مورد آثار روزه داری هم احادیث بسیاری هست . در یکی از احادیث به نقل از جابر ابن عبدالله انصاری داریم که پیامبر فرمودند : خدا 5 خصلت به امت من در این ماه رمضان بخاطر روزه داری داده است که به هیچ امتی قبل از این نداده است :


1 ) شب اول ماه رمضان ، خداوند به بندگان روزه دارش نظر می کند . هر کسی را که خدا به او نظر کند ، دیگر عذاب نمی کشد . ( بین دیدن و نظر کردن تفاوت وجود دارد .)


2 ) بوی دهان آنها در ماه رمضان نزد خدا از مشک و عنبر بهتر است زیرا روزه طاعت خداست .

یکی از خالصانه ترین اعمال روزه است . در خلوت می توان آب خورد ولی روزه دار واقعی این کار را نمی کند .


3 ) هر روز و هر شب ماه رمضان ، ملائکه برای آنها استغفار می کنند .

پیامبر در جای دیگری فرموده اند که در ماه رمضان درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شیاطین در غل و زنجیر هستند . یکی از تعابیر این است که نیروهای کمکی به کمک روزه داران می آیند . وقتی نیروی کمکی بیاید ، طرف مقابل خود به خود عقب نشینی می کند .


4 ) خدا به بهشت میگوید خودت را تزیین کن . برای چه کسی ؟ برای بندگان روزه دار من که بخاطر من روزه گرفتند که بگویند مطیع من هستند .


5 ) شب آخر ماه رمضان خداوند همه را می آمرزد .


ماه رمضان ماه مبارکی است . برکت ، فزونی خیر با تثبیت است . برکت و بی برکتی را در دو حیوان می توان دید . برکت را در نسل گوسفند می توان دید و بی برکتی را در سگ . گوسفند در سال نهایتا دو بچه به دنیا میاورد . با این همه که گوسفندان را ذبح می کنند ولی باز هم هر جا نگاه میکنی گوسفند هست ، این برکت است . اما سگ سالی 7 بچه به دینا میاورد ولی هیچ کس هم سگ را نمی کشد ( هرچند بعضی ها از آنها نگهداری می کنند ! ) ولی تا حالا کسی هم نگفته است که من گله سگ دیدم ! این بی برکتی است . مال نجس هم همین است . مال نجس ممکن است در سال چند برابر شود اما هیچ وقت یک جا جمع نمی شود . مال با برکت مثل گوسفند است ، سالی یکی دو تا هم با برکت است . این ماه ماه پربرکتی است .


پیامبر فرمودند : روزه بگیرید تا سالم بمانید .

علم امروز این را اثبات کرده است . غذا خیلی از مشکلات را زیاد کرده است . لذا پیامبر فرمودند : معده منزل همه دردهاست ، امساک ( پرهیز ) سر و راس همه خوب کننده هاست.


یکی از آثار ارزشمند روزه ، گرسنگی است که فواید بسیاری دارد . ما وقتی کسی را به عنوان مهمان دعوت می کنیم ، بهترین ها را برای مهمان تدارک می بینیم . خداوند در این ماه همه بندگان را با کارت دعوت پیامبر اکرم به این مهمانی دعوت کرده است . خب خداوند برای این مهمانان چه چیزی تهیه کرده است ؟ گرسنگی و تشنگی . کریمتر و بهتر از خدا که وجود ندارد ، پس چرا گشنگی و تشنگی ؟ زیرا بالاتر از این ها غذایی نیست !

خیلی ساده بخواهیم بگوییم باید بگوییم که نورانیت دل را زیاد می کند .

اندرون خالی دار از طعام تا در او نور معرفت بینی


خدا سر سفره اش گرسنگی گذاشته است تا نورانی بشود و به غذای اصلی که قرآن است برسیم . می خواهد قرآن را بر دل ها بنشاند . با شکم پر نمی شود .


برای درک سحر زیاد توصیه شده است . افطار سبک بخورید تا بتوانید سحر را درک کنید . افطار کردن یعنی شکاندن روزه ، نه اینکه از صبح تا افطار هرچه نخورده اید ، بخورید . این دیگر روزه داری نمی شود .

دعای سحر را هم حتما بخوانید . بزرگان توصیه کرده اند . دعای سحر چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد . در این دعا هیچ چیز از خدا نمی خواهیم ، فقط با خدا حرف می زنیم .

خدا به حضرت موسی فرمود : این چیست در دستان تو ؟ حضرت موسی جواب داد : این عصای من است . خب جواب همین جا تمام شد ولی حضرت موسی ادامه داد : به آن تکیه می کنم ، گوسفندانم را این طرف و آن طرف می برم ، برگ درختان را میریزم و کارهای دیگری انجام می دهم .  جواب یک جمله بود ولی حضرت موسی دوست داشت با خدا حرف بزند .


بعضی گفته اند که رمض به معنای سوزاندن می باشد . رمضان می شود سوزاندن همه گناه ها . بعضی وقت ها ظرف با آب و صابون راحت پاک می شود ، ولی بعضی وقت ها مثل زمانی که رنگی شده ، دیگر با آب و صابون پاک نمی شود و باید آن را سوزاند تا رنگ از آن جدا شود و جرمش از بین برود . این قلب هم وقتی سیاه شد ، دیگر با نماز و روزه و دعا پاک نشد ، حالا باید در ماه رمضان بسوزانی تا دوباره مثل آینه پاک شود .


پیامبر فرموند که بهشت دری به نام ریان دارد که از این در وارد بهشت نمی شوند ، جز روزه داران .


عطشت را عطشم غمخوار است

بخت امسال چه بر من یار است

اولین زمزمه پس از افطارم

زمزمه ارباب است

سلام بر حسین ، لعنت بر یزید


گزیده ای از سخنرانی حاج حسین صادق زاده – جلسه هفتگی موسسه جامعه جعفری – 20 تیر 1392   

التماس دعا

نظرات  (۱)

۲۶ تیر ۹۲ ، ۱۰:۲۴ سپهر سوری
قشنگ بود مخصوصا اونجایی که در مورد حضرت موسی حرف میزد
درضمن یه سوال برام پیش اومد پیامبر دلیل روزه داری 30 روزه مسلمانان را گفته ولی به نظرم خیلی گنگه یه کم روش فکر کردم به این نتایج رسیدم
علت 30  روزه بودن رو طبق این حدیث میشه اینطوری هم گفت به نظر من خدا آدم (ع) را ازخوردن آن درخت نهی کرده بود ولی حضرت آدم به درخت نزدیک شد (البته عده ای میگن حتی از میوه استفاده هم نکرد یعنی نخورد فقط یه میوه چید) اگه فرض رو کلی در نظر بگیرم اثرات انجام فعل نهی شده از سوی خدا تا 30 روز در بدن حضرت آدم وجود داشت بعد از سی روز جسمش پاک شد ولی روحش به مراتب به دلیل لین ترک اولا زمان بیشتری برد تا پاک بشه خودتونم میدونین که چندین سال گریه و زاری کرد تا خدا اون رو ببخشه
میخوام چی بگم؟اینکه ماهم توزندگی عادی اعمال رو که خدا از اون نهی کرده انجام میدیم کم یا زیاد پس در این سی روز اثرات اعمال نهی شده ای که در سال گذشته انجام دادیم از بدن پاک میشه بعد از اون باید به تربیت روح بپردازیم یعنی اثرات روحی رو ازبین ببریم صدردر صد خودتونم احساس کردین بعد از روزه گرفتن سی روزه آدم از نظر جسمی یه حال خوبی داره یعنی سوخت ساز بدنت کاملا تنظیم میشه 
اول باید مرکبت رو درست کنی بعد عزم سفر کنی مااومدیم که سفر کنیم اما در وهله اول باید مرکب خودمونو که این جسمه  درست کنیم یکی از دلایل روزه داری اینه به نظر من
والسلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی