قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶ ب.ظ

۱

اصل نماز به یاد خدا بودن است

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات قبل از آیه 54 سوره مائده درباره یهود و نصاری است . چه کسانی کمک می کنند و چه کسانی نفاق و دو رویی دارند . در اینجا می فرماید : کسانیکه ایمان آوردند ، نه همه . هر کس از دین برگردد ( حتی اگر همه از دین برگردند ) خدا یک قوم دیگر را می آورد و آنها ایمان خدا را برقرار می کنند که اینها ویژگی هایی دارند :

1 ) هم آنها خدا را دوست دارند و هم خدا آنها را دوست دارد . یک وقتی مردم بد ، قدر انسان خیّر را نمی دانند . مثلا وقتی برادران حضرت یوسف قدر او را نداستند ، عزیز مصر قدر او را فهمید و بعد خود حضرت یوسف عزیز مصر شد . اگر عموی پیامبر و قریش قدر پیغمبر را ندانستند ، مردم مدینه قدر دانستند . چه کسی ضرر کرد ؟ کسانی که قدر ندانستند . وظیفه بقیه هست که قدر بدانند و خیّر هم نباید منت بگذارد . اگر خیر هم بگوید دیگر کار خیر انجام نمیدهم ، خداوند کسی را میاورد از خیر قبلی بهتر .


2 ) نسبت به مومنین متواضع هستند ، در مقابل کافرین محکم و باعزت می ایستند .

3 ) در راه خدا جهاد می کنند ( مالی ، آبرویی ، جانی و ... ) . در شعب ابوطالب پیامبر 3 سال در راه خدا مجاهده کرد .

4 ) از سرزنش سرزنش کنندگان نمی ترسند . اگر همه هم بگویند کارت اشتباه است ، کارش را ادامه می دهد . امیرمومنان نمونه کسی است که لومه لائم روی آن حضرت اثر نکرد . خیلی وقت ها بخاطر حرف دیگران کار خیرمان را انجام نمیدهیم . مثلا در جمع بی نمازها سختمان است نماز بخوانیم . کار همیشگی ریا نیست . اگر همیشه نماز شب می خوانی پیش کس دیگری هم بودی باید نماز شب بخوانی .

این آیه که نازل شد پیامبر دست روی شانه سلمان گذاشتند و گفتند این آیه مربوط به این مرد و مردم سرزمینش هست . اگر دین یا علم در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا می کنند .

این توفیق هم فضل خداست و بدون فضل خدا فایده ای ندارد . خدا هم می داند به چه کسی بدهد .

آیه بعد در شان حضرت علی علیه السلام هست .  انّما حصر میاورد یعنی فقط و فقط .

ولیّ شما چه کسی هست ؟ خدا و رسول و کسانیکه ایمان آوردند . چه کسانی ؟ صفت میاورد : کسی که نماز میخواند و در حال رکوع نماز زکات می دهد .

حضرت علی علیه السلام در نماز انگشتر اهدا کردند که بعد از نماز این آیه نازل شد .


شبهه : با توجه به داستان معروفی که میگوید میخواستند از بدن حضرت علی علیه السلام تیری را خارج کنند و پیامبر فرمود هنگام نماز این کار را انجام دهید ، او در آن هنگام به یاد خداست و متوجه شما نیست پس فقیر که آمد چگونه حضرت علی علیه السلام متوجه او شد؟

ملا صدرا : اصل نماز به یاد خدا بودن است . مگر زکات به فقیر یاد خدا بودن نیست ؟

حضرت علی در نماز هم در حین اینکه در ذات خدا غرق است بنده ای که به زکات احتیاج دارد را هم می بیند . هر دو عبادت خداست . ذکر فقط گفتن سبحان الله نیست . عقیده شیعه این است . لازم نیست در محل کار وقتی بیکار هستی حتما صلوات بفرستی ، در کار انصاف به خرج بده عبادت محسوب می شود . به مردم کمک کن عبادت است . حضرت علی علیه السلام در نماز کمک می کند چون به یاد خداست .

و من یتول ... : هر کس خدا و رسول و اهل ایمان را دوست بدارد پیروز است و حزب خدا همیشه پیروز است . پس نتیجه میگیریم در آیه قبلی هم کلمه ولی به معنای سرپرستی می باشد نه دوستی .

در آیه بعد میفرماید : ای کسانیکه ایمان آوردید کسانیکه دین شما را مسخره می کنند و بازیچه قرار می دهند را به عنوان دوست انتخاب نکنید . بعضی از اینها قبل از شما کتاب هم داشتند ( اهل کتاب) ولی وقتی دین شما را مسخره می کنند با آنها دوست نشوید ، حتی با کسانیکه بدون هدف هم مسخره می کنند دوست نشوید .  

در داستانی آمده است پیامبر به یاران فرمودند چوب جمع کنید . یاران گفتند نیست . پیامبر دوباره فرمودند و هرکس رفت و تعداد کمی چوب آورد . کل چوب ها زیاد شد . گناه صغیره هم همین است . یکدفعه می بینید که زیاد شده است . مخصوصا در پیامک هایی که برای هم میفرستیم حواسمان باشد حرمت مقدسات شکسته نشود .

در ادامه آیه میفرماید : هنگامیکه شما برای نماز آماده می شوید شما را مسخره می کنند ، به این دلیل است که عقل ندارند و نمی فهمند .

اذان به پیغمبر وحی شده است . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : وقتی در بیابان هم هستی و وقت اذان رسید اذان بگو . فردای قیامت هر سنگ ریزه ای که صدای اذان را شنیده است ، شهادت می دهد که تو به یاد خدا بوده ای .


گزیده ای از سخنرانی حاج حسین صادق زاده–جلسه هفتگی موسسه جامعه جعفری–9 خرداد 1392

نظرات  (۱)

تشکر بابت این متن زیبا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی