قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۰ ب.ظ

۰

روضه ای متفاوت

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۰ ب.ظ
وقتی کلمه روضه را می شنویم قبل از هرچیزی ذکر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به یادمان می آید ولی این بار قصد داریم روضه دیگری را مرور نماییم ، روضه ای متفاوت.

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمی اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا 
و پیامبر [خدا] گفت: «پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند . (1)

به قول یکی از اساتید قرآن بنده ( جناب آقای زرین )  ، این آیه را باید روضه قرآن دانست ، روضه ای که پیامبر آن را ذکر می کنند . 
پیامبر در این آیه می فرمایند : قوم من این قرآن را مهجور می کنند .
مهجور ظاهرا به معنى متروک است و بعضى آن را هذیان گفته‏ اند. آیات ماقبل نشان می دهند که آن حضرت این کلام را در آخرت بعنوان شکایت خواهند گفت . (2)
یکی از نکاتی که در این آیه جلب توجه می کند این است که پیامبر بزرگوار نمی گویند قوم یهود و نصاری و ... بلکه می گویند قوم من قرآن را مهجور می کنند . قومی که می داند راه نجاتش قرآن است ، کتاب زندگیش قرآن است ، هرچه می خواهد در قرآن است و باز هم قرآن را ترک می کند . آری پیامبر می گویند همین قوم من قرآن را مهجور می کنند و نتیجه اش هم هوایداست . 

این مهجوریت و این گلایه از جانب پیامبر حتمی است .  ( در این آیه از فعل ماضی استفاده شده است ) (3)

نظر برخی از بزرگان را درباره مهجوریت قرآن مرور می نماییم :
الف: ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى ‏گوید : بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسى هستم ، ولى همین که کمى بصیرتم باز شد ، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم . در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل ‏محمّد علیهم السلام بروم . یقین کردم که کارم بى ‏اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید ، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم ، درِ خانه ‏ى وحى را کوبیدم، درها باز شد و پرده ‏ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى ‏گویند : «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین».  
ب: فیض کاشانى ‏قدس سره مى‏ گوید: کتاب‏ها و رساله ‏ها نوشتم، تحقیقاتى کردم، ولى در هیچ یک از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد. 
ج: امام خمینى ‏قدس سره در گفتارى از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى‏ خورد و به حوزه ‏ها و دانشگاه ‏ها سفارش مى‏ کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه ‏ى رشته‏ ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند.  (3)

در روز قیامت چه جوابی برای پیامبر داریم ؟
-------------
(1) : آیه 30 سوره مبارکه فرقان
(2) : قاموس قرآن
(3) : تفسیر نور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی