روضه ای متفاوت
يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۰ ب.ظ
وقتی کلمه روضه را می شنویم قبل از هرچیزی ذکر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به یادمان می آید ولی این بار قصد داریم روضه دیگری را مرور نماییم ، روضه ای متفاوت.
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمی اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
و پیامبر [خدا] گفت: «پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند . (1)
به قول یکی از اساتید قرآن بنده ( جناب آقای زرین ) ، این آیه را باید روضه قرآن دانست ، روضه ای که پیامبر آن را ذکر می کنند .
پیامبر در این آیه می فرمایند : قوم من این قرآن را مهجور می کنند .
مهجور ظاهرا به معنى متروک است و بعضى آن را هذیان گفته اند. آیات ماقبل نشان می دهند که آن حضرت این کلام را در آخرت بعنوان شکایت خواهند گفت . (2)
یکی از نکاتی که در این آیه جلب توجه می کند این است که پیامبر بزرگوار نمی گویند قوم یهود و نصاری و ... بلکه می گویند قوم من قرآن را مهجور می کنند . قومی که می داند راه نجاتش قرآن است ، کتاب زندگیش قرآن است ، هرچه می خواهد در قرآن است و باز هم قرآن را ترک می کند . آری پیامبر می گویند همین قوم من قرآن را مهجور می کنند و نتیجه اش هم هوایداست .
این مهجوریت و این گلایه از جانب پیامبر حتمی است . ( در این آیه از فعل ماضی استفاده شده است ) (3)
نظر برخی از بزرگان را درباره مهجوریت قرآن مرور می نماییم :
الف: ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى گوید : بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسى هستم ، ولى همین که کمى بصیرتم باز شد ، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم . در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد علیهم السلام بروم . یقین کردم که کارم بى اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید ، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم ، درِ خانه ى وحى را کوبیدم، درها باز شد و پرده ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى گویند : «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین».
ب: فیض کاشانى قدس سره مى گوید: کتابها و رساله ها نوشتم، تحقیقاتى کردم، ولى در هیچ یک از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد.
ج: امام خمینى قدس سره در گفتارى از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى خورد و به حوزه ها و دانشگاه ها سفارش مى کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه ى رشته ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند. (3)
ب: فیض کاشانى قدس سره مى گوید: کتابها و رساله ها نوشتم، تحقیقاتى کردم، ولى در هیچ یک از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد.
ج: امام خمینى قدس سره در گفتارى از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى خورد و به حوزه ها و دانشگاه ها سفارش مى کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه ى رشته ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند. (3)
در روز قیامت چه جوابی برای پیامبر داریم ؟
-------------
(1) : آیه 30 سوره مبارکه فرقان
(2) : قاموس قرآن
(3) : تفسیر نور