قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

وبلاگ امیرحسین حاجی حسینی

قلم

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۵۴ ب.ظ

۰

انک لعلی خلق عظیم

يكشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۵۴ ب.ظ

میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام مبارکباد .

« انّک لعلی خلق عظیم »

در این جلسه کمی درباره فضائل حضرت علی اکبر علیه السلام صحبت خواهیم کرد . آیه « انک لعلی خلق عظیم » درباره پیامبر است که خداوند به پیامبر فرمود : پیامبر ، تو در خلق عظیم مسلطی . این آیه برای حضرت علی اکبر علیه السلام هم مصداق پیدا می کند . چند نمونه از فضائل حضرت علی اکبر علیه السلام را بررسی خواهیم کرد ، چون اکثرا درباره حضرت علی اکبر علیه السلام فقط از عاشورا گفته شده و اتفاقا اوج هم همانجاست ، اوج اصحاب سیدالشهدا همان روز عاشوراست ، قله قاف همان عاشوراست ، سیمرغ واقعی هم در کربلا جمع می شوند . همیشه از عاشورا گفته شده و خیلی هم خوب است چون اوج آنجاست ولی در زیارت حضرت علی اکبر علیه السلام نکاتی می توان به دست آورد که نشان می دهد حضرت علی اکبر علیه السلام دارای فضائل و اخلاق بسیار بزرگی است .

در زیارت حضرت علی اکبر علیه السلام آمده است :

 اَلسَّلامَ عَلَیْکَ اَیُّهَا الصّدّیقُ وَ الشَّهیدُ الْمُکَرَّمُ وَ السَّیّدُ المُقَدَّمُ الّذَی عاشَ سَعیداً وَ ماتَ شَهیداً وَ‌ذَهَبَ فَقیداً فَلَمْ تَتَمَتَّعْ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ بِالْعَمَلش الصّالِحِ وَ لَمْ تَتَشاغَلْ اِلاّ بِالْمَتْجَر الرّابِحِ.

سلام بر تو آقای راستگو و آقایی که جلوی  همه رفت .

چرا « السید المقدم » ؟  در همه مقاتل این نکته ذکر شده : هو اول قتیل من نسل خیر سلیل من آل ابراهیم ، اول نفر از بنی هاشم که رفت و شهید شد ، حضرت علی اکبر علیه السلام بود . هیچ شک و شبهه ای در این قضیه نیست .

در ادامه میگه : « الذی عاش سعیدا » : کسیکه زندگی خوش بختی داشت و زیبا زندگی کرد .

« و مات شهیدا » : و شهید از دنیا رفت .

« فلم تتمتع من الدنیا الا بالعمل الصالح » : در این دنیا غیز از عمل صالح بهره ای نبرد ، یعنی هرکاری کرد ، عمل صالح بود .

این زیارت را چه کسی می گوید ؟ یک امام معصوم ، امام معصوم هرچه می گوید وحی منزل است ، و ما ینطق عن الهوی ، ان هو الا وحی یوحی ، یک حرف الهی است .

در آن زمان در میان اعراب رسمی بود که کسانیکه خیلی بخشنده بودند ، در خانه شان یک مشعلی روشن می کردند . اگر غریبه ای وارد شهر میشد متوجه میشد که این جزء بخشنده هاست . در زندگانی حضرت علی اکبر علیه السلام نوشته اند ، همیشه شبانه روز درب خانه شان مشعلی روشن بود . لذا میفرماید هر چه در دنیا جمع کرده عمل صالح بوده است .

« و لم تتشاغل الا بالمتجر الرابح » : و هر شغلی انتخاب کرد ، شغل پرسودی بود . یعنی هر تجارتی که در این دنیا انجام داد ، تجارت پرسودی بود .

ما معمولا تجارت پرسود را تجارتی می دانیم که سود مادی داشته باشد اما امیرالمومنین در حدیثی می فرمایند : « الدنیا سوق ... » ، این دنیا مثل بازار است ، عده ای سود می کنند و عده ای خسران می بینند ، ضرر هم نه ، بلکه خسران یعنی نه تنها ضرر می کنند بلکه اصل سرمایه شان هم از بین می رود . آن وقت می گوید حضرت علی اکبر علیه السلام هر تجارتی کرد ، پرسود بود .

ما قسمت کوتاهی از زیارت حضرت علی اکبر علیه السلام را گفتیم . این درست نیست که ما حضرت را تنها به عنوان یک رزمنده شجاع بشناسیم ، او انسان سخاوتمندی است ، انسان بزرگی است که در رکاب امام زمانش به عنوان دست راست یا چپ حضرت اباعبدلله بوده است ، در کنار قمر بنی هاشم علیه السلام . مقام حضرت علی اکبر علیه السلام را تنها در حد جوانی که شهید شده است ندانید ، او سخاوتمند و بزرگ است ، علم ایشان هم زیاد است .

وقتی حضرت علی اکبر علیه السلام برای وداع می آیند زن و بچه ها اجازه نمیدهند که برود ، امام حسین علیه السلام می آیند و خطاب به آنها می گویند : رهایش کنید ، او در ذات خدا ذوب شده و از همین حال در راه خدا شهید شده است . جملاتی که امام به هنگام رفتن ایشان میخوانند جملات کمی نیست .

امام می گویند خدایا تو شاهد باش جوانی را به سوی تو فرستادم که خَلقا ، خُلقا و منطقا شبیه ترین افراد به پیامبر است . خُلقی که خداوند درباره اش می گوید « انک لعلی خلق عظیم » .

جوانان باید مسائلی را از حضرت علی اکبر علیه السلام یاد بگیرند . فقط گریه کردن برای حضرت ، منش انسان را علی اکبر گونه نمی کند . گریه هم خوب است و اصلا آن را نفی نمی کنیم . راه و روش حضرت علی اکبر علیه السلام این موارد است :

توحید را خوب فهمیدن : عمده مشکل ما ضعف توحیدی است ، خدا در ذهن ما چگونه است ؟

احترام به ولایت : احترام به پدرش به عنوان پدر و به عنوان ولی امر ، حضرت عباس و حضرت علی اکبر علیه السلام این امر را رعایت می کردند .

ادب : ذکر شده است که بسیار مودب بوده است ، نه تنها نسبت به پدر بلکه نسبت به همه ( نوع وداع این مطلب را نشان می دهد . )

گزیده ای از سخنرانی حاج حسین صادق زاده – جلسه هفتگی موسسه جامعه جعفری – 31 خرداد 1392

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی